Rabu, 6 Mei 2009

Bukan Senang Nak Jadi Senang...

Bukan senang nak jadi senang,,, ayat ni lah yang bermain dalam kepala aku sekarang ni, kalau dulu cukup bulan gaji masuk, kerja ikut je schedule tokey bagi, tapi sekarang semuanya dah berubah, semua nak kena prepare sendiri, arrange sendiri,, apapun aku tak rasa menyesal atas jalan yang aku sendiri pilih.
Kali ni aku nak kongsikan sikit berkaitan projek "boat service for anglers", segalanya bermula di sini, ini gambo ari pertama bot gentian kaca (fiber) yang aku tempah siap diturunkan ke tapak projek, terpaksalah park dalam semak dulu...
Hari demi hari berlalu, tak pernah aku terbayang betapa susahnya nak sediakan tempat parking bot tepi sungai ni, daripada membersihkan lokasi pilihan, mengorek tempat parking (ini part yang paling menyiksakan, hehehe,, maklumlah tak penah buat.). Hari pertama.. Ni gambo ayah aku dengan Paksu Majid dok tengah menyangkul, aku rehat untuk kali ke berapa ntah le, hehe..
Tapak parking ni perlu dikorek sedalam hampir 6 kaki, selebar hampir 12 kaki (untuk 2 buah bot) dan panjangnya lebih dari 17 kaki (bot 17 kaki panjang & 4 kaki lebar), bayangkanlah tanah yang perlu dialihkan rasanya dekat 3 tan (tanah & lumpur), pulak tu kerja ni mesti diselesaikan sebelum air pasang, mula pukul 8 pagi, berakhir lebih kurang pukul 2:30 ptg (time ni air dah takat pinggang)

Hari kedua.. Bermulalah proses kedua yang tak kurang membuatkan aku hampir termuntah, (berat beb!), dipendekkan cerita, inilah gambonya 6 batang nibung yang siap dibenam hampir sedalam 9 kaki (manual je ni, pergh,,), maknanya tiang bangsal dah ready, alhamdulillah..


Hari ketiga... Dipendekkan cerita, inilah proses seterusnya, dari memasang alang dengan kayu bakau yang dicari & ditebang sendiri, memasang 'gengulung' & atap zink,, dan inilah hasilnya.

2 ulasan:

  1. pengalaman yang tak dapat dilupakan....
    rugi tak dapat join semua...tahu2 dah siap...

    BalasPadam
  2. pengalaman...rugi tak dapat join....

    BalasPadam